احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که هنگام خواندن نام یک بازی، به کلماتی مانند ریمیک، ریمستر، ریبوت و یا کالکشن برخورد کنید. علیرغم اینکه میتوانید بعضی از این کلمات را به شکل لغوی در ذهن خود معنا کنید، هرکدام از آنها مفهوم و ویژگیهای خاص خود را دارند و با توجه به معیارهای مختلف دنیای بازیهای ویدیویی، از یکدیگر متمایز میشوند. حالا ما در این مطلب میخواهیم به تفاوت ریمیک و ریمستر و باقی این اصطلاحات به همراه توضیح، مثال و روند تحول آنها در میان بازیها بپردازیم. برای خواندن ادامهٔ مطلب با ما در اسمارتین همراه باشید.
نیمنگاهی بر تغییر سیاستهای دنیای بازیهای ویدیویی
امروزه دنیای بازیهای ویدیویی دچار تغییرات بسیاری شده است. تغییراتی که مثبت و منفیهای بسیاری در میان آنها دیده میشود؛ برای مثال به همان اندازه که پیشرفتهای گرافیکی در بازیها هر روز چشمگیرتر میشوند و به ساخت یک دنیای کاملاً واقعی در قالب این مدیوم نزدیک میشویم، سیاستهای بعضی از استودیوهای این صنعت، در حال زدن لطمههای بسیاری به آن هستند. اغلب این سیاستها نیز از بازیهای آنلاین سرچشمه میگیرند و به دنبال سودجویی برای استودیو موردنظر هستند.
از زمانی که بازار بازیهای Free to Play یا به اصطلاح F2P داغ شد، غولهای صنعت بازیهای ویدیویی به این موضوع پی بردند که با خرج کمتر خلاقیت، زمان و تلاش، میتوانند به سود کلانی دست یابند و گیمر را با محتوایی اعتیادآور، تا مدتها سرگرم و تبدیل به یک مصرفکنندهٔ منفعل کنند. آنها حتی بازی منصفانه را نیز در خیلی از آثار خود زیر پا گذاشتند؛ برای مثال اگر فردی پول بیشتری نسبت به رقیب خود در آلتیمیتتیم بازی فیفا خرج کند و بازیکنان بهتری را بخرد، به راحتی میتواند پیروز مستطیل سبز باشد. و این شد که موضوعات دردناکی مانند Pay to Win نیز وارد دنیای بازیهای ویدیویی شدند.

در همین راستا میتوان گفت که امروزه، به ساخت بازیهای بیمحتوایی مانند فورتنایت، بیشتر از ساخت یک مجموعهٔ داستانی فوقالعاده و تازه اهمیت داده میشود؛ چرا که سود خریدهای درونبرنامهای در یک بازی F2P، بسیار بیشتر از فروش یک بازی عادی برای استودیوهاست. مسئلهای که دوستداران واقعی این صنعت را بسیار خشمگین کرده و باعث شده تا استودیوها، به دنبال چارهای بگردند. چارهای که اغلب، به بازسازی مجموعههای گذشته و معروف شدن سری بازیهای ریمیک و ریمسترشده ختم میشود.

اصطلاحات ریمیک، ریمستر، ریبوت و کالکشن به چه معنا هستند و چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟
قبل از هر چیز، باید بدانیم که این اصطلاحات دقیقاً به چه معنا هستند و سپس به بررسی دقیقتر آنها بپردازیم.
ریمیک چیست؟
«ریمیک یعنی بازآفرینی یک اثر».
در روند ساخت ریمیک، استودیوهای بازیسازی یکی از بازیهای قدیمی خود را انتخاب میکنند و با ساخت دوبارهٔ آن برای پلتفرمهای تازه، بازی تازهای را به بازار عرضه میکنند. در ریمیک، گرافیک، گیمپلی و چیزهایی از این قبیل شامل پیشرفتهای چشمگیری میشوند؛ اما داستان، شخصیتهای آن و مواردی از این قبیل که محورهای اصلی یک بازی هستند، هیچ تغییری نمیکنند.
ریمیک معمولاً برای بازیهایی استفاده میشود که از تکنولوژیهای روز بهرهمند نیستند؛ برای مثال اگر یک بازی برای پلیاستیشن ۲ عرضه شده باشد، سازندگان میدانند که گرافیک، گیمپلی، مکانیزمها و… بازی خیلی قدیمی شدهاند و باید آن را از نو بسازند تا بتوانند برای کنسول پلیاستیشن ۵ و بازیکنان امروزی عرضهاش کنند.
ریمستر چیست؟
«ریمستر یعنی بازسازی یک اثر».
در روند ساخت ریمستر، استودیوهای بازیسازی یکی از بازیهای قدیمی خود را انتخاب میکنند و با انجام دادن تغییراتی تازه و جزئی در آن، بازی را به بازار عرضه میکنند. تفاوت ریمستر و ریمیک در این است که گرافیک، گیمپلی و چیزهایی از این قبیل، در ریمستر شامل تغییرات چشمگیری نمیشوند _بهجز مواردی خاص که مربوط به تصمیم استودیو میشود_ و صرفاً دستی بر سر و روی بازی کشیده میشود.
ریمستر معمولاً برای بازیهایی استفاده میشود که هنوز از تکنولوژیهای جدید روز بهرهمند هستند؛ برای مثال اگر یک بازی برای پلیاستیشن ۴ عرضه شده باشد، سازندگان میدانند که تکنولوژیهای بازی خیلی قدیمی نیستند و با یک ریمستر ساده، میتوانند آن را برای کنسول پلیاستیشن ۵ عرضه کنند.

ریبوت چیست؟
«ریبوت یعنی بازآفرینی یک اثر با تغییر در محورهای اصلی آن».
در روند ساخت ریبوت، استودیوهای بازیسازی یکی از مجموعههای قدیمی خود را انتخاب میکنند و با ساخت دوبارهٔ آن برای پلتفرمهای تازه، بازیهای تازهای را به بازار عرضه میکنند. تفاوت ریبوت با ریمیک و ریمستر این است که بازی از ریشه ساخته شده و گرافیک، گیمپلی، داستان، شخصیتها و هر محور اصلی دیگری از آن شامل تغییرات چمشگیری میشوند.
ریبوت معمولاً برای مجموعه بازیهای نسبتاً قدیمی استفاده میشود. این سبک در عین تازهتر کردن بخشهای مختلف بازی، اصول بازی اصلی را نیز حفظ میکند و سعی بر این دارد که طرفداران قدیمی با توجه به پیشزمینهٔ نسخههای گذشته، به دنبال کردن مجموعه ادامه بدهند و کسانی که نسخههای قبلی را بازی نکردهاند، بتوانند بدون تجربه کردن نسخههای قدیمی، به سراغ مجموعه بیایند.
کالکشن چیست؟
«کالکشن یعنی کلکسیون کردن تمام آثار یک مجموعه».
در روند ساخت کالکشن، استودیوهای بازیسازی یکی از مجموعه بازیهای قدیمی خود را انتخاب میکنند و با گردآوری تمام نسخههای آن در کنار یکدیگر و بهینهسازی آنها برای پلتفرمهای تازه، یک بازی کلکسیونی را به بازار عرضه میکنند. در کالکشن، گرافیک، گیمپلی و چیزهایی از این قبیل شامل پیشرفتهای چشمگیری نمیشوند.
کالکشنها معمولاً برای احیا شدن یک مجموعهٔ فراموششده عرضه میشوند.
با همۀ تفاوتها و شباهتهایی که این چند سبک با یکدیگر دارند، همگی تنها یک هدف را دنبال میکنند؛ یعنی نگهداری از میراث صنعت بازیهای ویدیویی و صدالبته، سودآوری به کمک تاثیرگذاری بر احساسات طرفداران.

ساخت و عرضۀ بازیهای ریمستر، ریمیک، ریبوت و کالکشنشده از چه زمانی آغاز شد؟
جرقۀ پیدا کردن راهی برای زنده نگه داشتن میراث دنیای بازیهای ویدیویی، در نسل ششم کنسولهای بازی زده شد. زمانی که استودیوهای بازیسازی، شروع به عرضۀ کالکشنهایی از مجموعههای خود کردند و آن را در دسترس بازیکنان قرار دادند. سپس در نسل هفتم ریمستر، ریمیک و ریبوتها نیز به مرور اضافه شدند و در نسل هشتم، محبوبیت این سبکها شدت گرفت.
به مرور استودیوهای بازیسازی نیز متوجه شدند که این سبک بازیسازی، تاثیر بهسزایی بر روی احساسات طرفداران دارد و آن حس نوستالژی اصیل با شکل و شمایل مدرن، میتواند فوقالعاده جذاب باشد. علاوهبر این، داستان، شخصیت و پیرنگ کلی بازی از قبل آماده بود و استودیوها تنها باید شکل و شمایل و تجربۀ بازی را بهبود میدادند که بودجۀ مصرفی ساخت بازی را بسیار کاهش میداد.
به همراه این جریانات، بازیهای F2P که قبلتر به آنها اشاره کردیم نیز وارد شدند و سیاستهای دنیای بازیهای ویدیویی به شکل عجیبی تغییر کردند. تا جایی که امروزه کمتر شاهد ساخت مجموعههای تازهای هستیم و اگر از استثنائات گذر کنیم، بیشتر استودیوهای بازیسازی در حال بازسازی آثار قدیمی خود یا تبدیل آنها به یک بازی سرویسمحور آنلاین هستند؛ یعنی عملاً اگر امروز خلاقیتی نیز از دنیای بازیهای ویدیویی میبینیم، بیشتر به استودیوهای مستقل که بهجای سود عاشق بازیسازی هستند تعلق دارد. البته اگر از حق نگذریم، بازیهای ریبوتشده اوضاع به مراتب بهتری نسبت به سبکهای دیگر دارند.

بهترین بازیهای ریمیک، ریمستر و ریبوتشده
در هر حال اگر از تاثیر منفی این سبک بازیها بر روی صنعت بازیهای ویدیویی عبور کنیم، نقاط مثبتی نیز نمایان میشود. خیلی از این بازیها، واقعاً زحمت زیادی بردهاند و آثار جذابی هستند. بنابراین در ادامه به چند تا از آنها اشاره میکنیم.
بهترین بازی های ریمیک شده
- Demon’s Souls
- Final Fantasy VII Remake
- Resident Evil 2
- Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
- The Legend of Zelda: Link’s Awakening
بهترین بازی های ریمستر شده
- Call of Duty: Modern Warfare Remastered
- Uncharted Trilogy: The Nathan Drake Collection
- Call of Duty: Modern Warfare 2 Remastered
- The Last of Us Remastered
- Halo: The Master Chief Collection
بهترین بازی های ریبوت شده
- God Of War
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- Ratchet & Clank
- Resident Evil 7
- Call of Duty: Modern Warfare
جمعبندی
امیدواریم این متن برایتان مفید واقع شده باشد و اطلاعات مورد نیازتان را بهدست آورده باشید. در نهایت نیز باید به این نکته اشاره کنیم که آثار ریمیک، ریمسترشده و امثالهم، واقعاً بخش جالبی از صنعت بازیهای ویدیویی را تشکیل میدهند؛ اما بازیسازها فراموش کردهاند که ساخت مجموعههای تازهتر، هدف اصلی آنهاست؛ نه اینکه دائماً بازیهای قدیمی خود را تکرار کنند و گاهی هم به سراغ چیزهای تازهتری بروند!
دوست اسمارتینی!
- نظرت دربارۀ بازی های ریمیک، ریمستر و ریبوت شده چیه؟
- چند تا بازی این سبکی رو تجربه کردی؟ بهنظرت میتونن برای آیندۀ صنعت بازیهای ویدیویی مفید باشن؟
- نظرت دربارۀ مقالات و راهنمای بازیهای اسمارتین چیه؟ اگه ایدهٔ جالبی توی ذهن داری به ما بگو تا اجراییش کنیم!
- پیشنهاد یا انتقادی داری؟ حتماً برای ما توی نظرات بنویس؛ ما همشو میخونیم!
- به نویسندگی علاقه داری و میخوای نوشتن توی حوزهٔ سرگرمی رو تجربه کنی؟ به بخش همکاری با ما برو و اطلاعاتت رو برای ما ارسال کن تا اگه همهچیز خوب پیش رفت، به تیم اسمارتین اضافه بشی!
بیشتر بخوانید:
نگاهی بر معنی و مفهوم پشت ۵ تا از آهنگ های بی تی اس – BTS – حباب
لیست برتر: شش تا از انیمه های ناموفقی که باید به سراغ مانگای آنها بروید! – حباب
والپیپردونی: بهترین والپیپر های انیمه دفترچه مرگ – Death Note – سید متین فقهی
تریلر هنگام عرضه بازی Sifu منتشر شد – کونگ فو با چاشنی انتقام! – سید متین فقهی
دمت گرم
سلام و خسته نباشید
عزیز متنت بسار دل نشین و قشنگ بود خیلی هم اطلاعات عمومی رو بالا برد ایشالله موفق باشی
.
.
.
.
ی نظر برای صاحب اصلی سایت:
عزیز اگر بتونی در عرصه تکنولوژی هم متن قرار بدی سایتتون خیلی همه چیز تموم میشه ممنون میشم اگه در توانتون بود انجام بدید.
خیلی ممنون از زحماتتون موفق و پایدار باشید????