برای انجام کارهای سخت از جمله کنکور! باید آمادگی کامل فیزیولوژیک داشته باشیم. آمادگی فیزیولوژیک یعنی یه چیزی تو این مای‌ها: هماهنگی غدد درون ریز و اعصاب و دستگاه های بدن و وضعیت پایدار روان.

نکته! این مطلب به طور کلی در مورد راه‌های افزایش بازدهی مغزه.
البته راه‌ها در قالب مثال‌های کنکوری هستن.
ولی می‌تونه برای همه مفید باشه.

خب چطور آمادگی فیزیولوژیک داشته باشیم!؟

۱- به روح اعتقاد داشته باش

اولین چیزی که باید در مورد کنکور بدونی نحوه‌ی طراحی سوالات هست. سوالات کنکور معمولا به این صورته که تعدادی از سوالا برای آی‌کیو بالا طراحی میشه. تعدادی هم برای آی‌کیو های پایین طراحی میشه. (بیشتر آزمونای استاندارد همینطورن.) و درصد زیادی از سوالات متوسط هستند. (نمودار توزیع نرمال)

چرا اینو گفتم؟
چون در کنکور (و هر کار سخت و خفن دیگه‌ای) کنترل استرس خیلی مهمه.
و دونستن این‌که سوالا مریخی نیستن خیلی به آدم آرامش میده. استرس یه چاقوی دولبه‌ایه که زیادی اهمیت بدی بهش هزار تا مریضی سراغت میاد.
اهمیت ندی بهش هم، که خب بخور بخواب میکنی تا موعد کنکور!
دقیقه ی نود هم که برسه، از استرس باید توی سرویس بهداشتی اطراق کنی!
بعد بری دنبال پیدا کردن وقت اضافی و داور بی رحم هم سوت پایان رو میزنه و توجه نمی‌کنه بهت.

 ولی خداوکیلی اگه عکس رو برداشتید اسمم رو رو پاک نکنید:( کنکور تجربی 98  (بسته‌ی قرمز عمومیه- بسته صورتی اختصاصی) شفاف سازی: این نایلونای دور  سوالا رو از مراقبه پرسیدم میشه ببرم یادگاری؟ اونم گفت میتونم برشون دارم.  سوالارو هم که پرینت گرفتم.
ولی خداوکیلی اگه عکس رو برداشتید اسمم رو رو پاک نکنید:( کنکور تجربی ۹۸ (بسته‌ی قرمز عمومیه- بسته صورتی اختصاصی) شفاف سازی: این نایلونای دور سوالا رو از مراقبه پرسیدم میشه ببرم یادگاری؟ اونم گفت میتونم برشون دارم. سوالارو هم که پرینت گرفتم.
روح و ذهنت رو از چیزای متفرقه‌ خالی نگه دار!

تو کنکور پارسال یه جمعیت زیادی از ترس و اضطراب افتاده بودن به هشتک پراکنی در اینستاگرام. که آقا سهمیه فلان بذار یا سهمیه فلان رو بردار!!! به خاطر سیل و زلزله و فلان و فلان کنکور رو بندازید عقب! خب اینارو میگم که چی؟

یه عده‌ی دیگه همون موقع نشسته بودن درس می‌خوندن. با تمام قواشون.

اگه فارغ التحصیل نباشی بزرگترین کمکِ الهی برات فرستاده شده. این همه تعطیلی که شاید تا آخر فروردین هم طول بکشه. (احتمال قوی) حتما به خودت میگی خب بقیه هم تعطیلن. کو اون کمک که میگی!!! سوال خوبیه!! همه تعطیلن ولی حداقل هفتاد درصد بچه ها الان هیجان زده ان و کل وقتشونو دارن سر کرونا و حواشی اون صرف میکنن.

اگه فارغ التحصیل هستی نگران این نباش که دیگه همه اندازه‌ی تو وقت دارن! الان بیش‌تر بچه‌های طفل معصوم کنکوریِ مدرسه رو، انقدری سردرگم هستن، که در حال درس خوندن نباشن.
نامردیه که اونا سردرگمن؟ خب تا جایی که دستت می‌رسه بگو و کمک کن که بیان تو خط! این‌طوری یکم از نامردیه کم میشه:)) هیچ کمکِ در راهِ خدایی هم تو این دنیا بی جواب نمی‌مونه. امتحان کن 😉

همون دسته که پارسال تو اینستا از سیل می‌نوشتن الان از کرونا می‌نویسن.

باور می‌کنی الان که دارم می‌نویسم به این فک می‌کنم که سیل بود یا زلزله؟! من حتی اتفاقای خونوادگیمونم دنبال نکردم. مثلا تابستونش مامانم داشت از زندگی فلان آقا و همسرش صحبت می‌کرد. واکنش من: مگ اون ازدواج کرده:/ یا مثلا بعد کنکور رفتیم بازار لباس بخریم. هر قیمتی رو که می‌شنیدم، واکنش من: جنگه مگهههه:/

اولین چیزی که الان رو بورسه، کلاس آنلاینِ معلمای مدرسه است.

می‌خوام یه چیز بدآموزی دار بگم. کلا کاری به دبیرای مدرسه و گروه‌های تلگرامیشون نداشته باش. کار خودتو بکن و به راهت اعتماد داشته باش.

دومین چیز که الان خیلی مطرح می‌شه بحث تعویق کنکوره.

دوتا حالت داره:
۱) کنکور عقب میفته و خوش به حال ما میشه چون وقت بیشتر برای خوندن و دوره کردن به دست میاریم.
۲) کنکور عقب نمیفته. که خب از اولم قرار بر همین بود و می‌دونستیم قراره کی آزمون بدیم. پس بدون! که ما چیزی طلبکار نیستیم. و معلم مدرسه هم تاثیر آنچنانی در یادگیری و تست زنی نداره.
اگه خیلی به معلم مدرسه وابسته بودی، می‌تونی یه سر به سایت رایگان آلا بزنی. و بهترین آموزشا رو از بهترین دبیرا بگیری.

سومین مورد هم عقب افتادن امتحان نهاییه.

امتحان نهایی به طور کل تاثیری در کنکور نداره. پس با خیال راحت به درسات برس.
می‌خوای معدل دیپلمت بالا باشه؟ چرا فک می‌کنی تستی خوندن و تشریحی خوندن فرق داره؟ مگه میشه یه نفر رو تستای به اون سختی!! مسلط باشه ولی اصل ماجرا رو ندونه و نتونه سوال تشریحی رو حل کنه؟

 کنکور زبان 98 (بسته‌ی نارنجی عمومیه- بسته زرد اختصاصی) شفاف سازی دوم:  بازم این نایلونای دور سوالا رو از مراقبه پرسیدم میشه ببرم یادگاری؟ اونم  گفت میتونم برشون دارم. سوالارو هم که پرینت گرفتم. مجدد خواهش میکنم،  خداوکیلی اگه عکس رو برداشتید اسمم رو رو پاک نکنید:(
کنکور زبان ۹۸ (بسته‌ی نارنجی عمومیه- بسته زرد اختصاصی) شفاف سازی دوم: بازم این نایلونای دور سوالا رو از مراقبه پرسیدم میشه ببرم یادگاری؟ اونم گفت میتونم برشون دارم. سوالارو هم که پرینت گرفتم. مجدد خواهش میکنم، خداوکیلی اگه عکس رو برداشتید اسمم رو رو پاک نکنید:(
شب امتحانی‌خون‌های عزیز بشتابید.

یه چیز دیگه که فکر می‌کنم دونستنش بهت کمک میکنه اینه که در مورد کنکور از الان به بعد دیگه شب امتحانه! هرچیزی که در تمام این مدت تا الان خوندی یه طرف. این چند ماه آخر یه طرف. کاملا کافیه برای رسیدن به درصدای خوب. با یه ساعت مطالعه ی متوسطِ با توجه به خودت!

اگه الان تو نقطه ی صفری و ناامید، یه چیزی رو بدون! اگه شروع نکنی، سه چهار ماه دیگه هم تو نقطه‌ی صفری!! ولی اگه شروع کنی قطعا به یه جاهای خوبی می‌رسی:)
و هیچ دانش آموزی بعد دوازده سال درس خوندن در نقطه‌ی صفر نیست.

یه استادی میگفت وقتی داری برا یه چیزی می‌جنگی، وقتی اون چیز برات مهمه، اسکل باش! و اتفاقای دورت رو نبین.
مثل همون داستانی که قورباغه‌ی کر، صدای قورباغه‌های دیگه رو نمی‌شنید که بهش می‌گفتن نمی‌تونه و فکر می‌کرد دارن تشویقش می‌کنن.

برای اهمیت ندادن به اتفاق‌ها ازین الگوریتم استفاده کن:

الگوریتمی برای اهمیت ندادن به اتفاق ها
الگوریتمی برای اهمیت ندادن به اتفاق ها

۲- به جسم هم اعتقاد داشته باش

صبحانه‌ی مقوی و قندی بخور. اول صبحی نون پنیر گردو نخور! حتما شنیدی که میگن پنیر نخور خنگ میشی. به خاطر این‌که هضم پنیر نیاز به کمک مواد دیگه‌ای داره که از مغز گرفته میشه. نون پنیر می‌خورم و بعد ازینکه زیست رو نمی‌فهمم گله می‌کنم:)

می‌دونستی سر جلسه کنکور تست تراکم استخوان نمی‌گیرن؟ پس چرا برا تقویت خودت اول صبحی شیر می‌خوری؟ اتفاقا شیر خیلی هم خوبه. ولی اگه اشتبا نزنیم!
شبا دیر خوابت می‌بره؟ میتونی شیر عسل بخوری و خیلی راحت‌تر بخوابی.

می‌دونستی قند خرما ۱۵ ساعت بعد خوردن در بدن آزاد میشه؟ تصور کن سر جلسه کنکور خرما می‌خوری و وقتی می‌رسی خونه، می‌خوای بخوابی که خستگیت دربیاد! یهو انرژی خرما آزاد شده و خوابت نمی‌بره.
البته حتما سرجلسه کنکور نه! تو همین روزای درس خوندن هم حواست باشه از چه غذایی برا تامین انرژی استفاده می‌کنی.
برای این‌که بدونی هرچیزی رو چه زمانی بخوری که انرژیت به وقتش بالا نباشه! و راحت بخوابی؛ حتما به جدول‌های انرژی و کالری غذاها سر بزن.

مصرف قهوه متداول ترین روش بازیابی انرژی در جهانِ هستیه.

که دیگه رو من اثر نداره. و اما شما! استفاده زیادش باعث میشه به کافئین عادت کنی. اون‌موقع دیگه دوز پایینش رو بدنت جواب نمی‌ده!! (قهوه ی غلیظ‌تر به معنی دوز بالاتر نیست.)
بعلاوه من معده‌ی حساسی دارم و شُکرِ خدا، قهوه رو نمی‌تونه تحمل کنه. (می‌دونستی قهوه اسیدیه؟)
– خب پروفسور حالا چی بخورم که خوابم نگیره:/؟

جایگزین‌های قهوه:

۱) اسموتی: می‌تونی روش تهیه‌اش رو تو گوگل سرچ کنی. طیف بسیار گسترده‌ای از مواد اولیه داره که همه‌ی مواد لازم نیستن! هرچی رو نداشتی راحت می‌تونی جایگزین کنی. آبمیوه‌گیر و مخلوط‌کن نداری؟ می‌تونی با یه روش بسیار ساده! با گوشکوب موادشو له کنی. البته می‌تونی با چاقو هم خرد کنی.

۲) شربت‌های خونگی: هر نوع شربتی که در دسترست هست. حتی می‌تونی آب قند غلیظ درست کنی و با رنگ زعفرون تبدیلش کنی به شربت. (البته شهد شربت درست کردن با شکر کار ساده ایه که می‌تونی روش تهیه‌اش رو سرچ کنی.) بازم با سرچ تو گوگل می‌تونی چیزای جالب زیادی پیدا کنی.
شربت آبلیمو نخور. فشار خون رو پایین میاره.
می‌تونی شربت شیره‌انگور بخوری.

۳) سرچ در گوگل! برای جایگزین‌های دیگه

ورزش کن! می‌تونی به قول آقای آوند از گیمیفیکیشنِ ورزش استفاده کنی. (رقص؟ نه! ایروبیک P: )

به نشستن روی صندلی عادت کن.
همه حداقل یه معلم داشتن که به یکی از بچه‌های کلاس یا حتی خودشون! بگه:

مگه صندلیت میخ داره بچه! یه جا بشین دیگه.

و خب صندلی کنکورِ همه میخ داره!!!
تلاش کن از ساعت هشت تا دوازده روی یه صندلی بشینی. اگه تست بزنی که چه بهتر. این‌طوری بدنت به نشستن عادت می‌کنه و اگه درست نشستن رو هم تمرین کنی گردن درد نمی‌گیری. (هرچقدر زودتر این تمرینو شروع کنی بهتره.)

نحوه‌ی “رو صندلی نشستن” خیلی مهمه!

می‌دونی مسئول اکسیژن رسانی به مغز رگ‌های نخاع هستن؟
اگه یه شلنگ آب از وسطش تا بشه چه اتفاقی میفته؟
بله. آب عبور نمی‌کنه. یا سخت عبور می‌کنه.
خب وقتی انقد خم بشینم، چطور اکسیژن بیچاره بتونه خودشو به اون بالا بالاها برسونه؟ همین که سکته مغزی نمی‌کنم! خداروشکر و دمِ خونم گرم! (“خونِ خونم گرم” عجیب غریب شد؟ خب دمِ بدنم گرم)

صاف بشین. گردنتو خم نکن و یاد بگیر چشمتو پایین بیاری به جای گردن.
تصور کن یه گردنبند طبی بستی و نمیذاره سرت از یه حدی پایین‌تر بیاد.
می‌تونی از گردنبند نرم و پارچه‌ای طبی استفاده کنی برا اینکه عادت کنی.
(“گردنبندِ سخت” نه تنها کمک نمی‌کنه، بلکه حواست میره پیش اون و بیش‌تر درس خوندنت مختل میشه.)

۳- به خواب بیشتر از دوتای قبلی اعتقاد داشته باش

تمام سعی‌ت رو بکن که قبل ساعت یازده کاراتو تموم کنی بری تو رختخواب و گوشی موبایل هم نبری!
نهایتا یه کتاب برای خوندن(تو گوشی ن!)

گوشی رو حین درس خوندن و خواب و کارهایی که تمرکز می‌خوان، خیلی دور بذار از خودت.
حداقل فاصله پنج متر.
هم سطح یا بالاتر از سرت هم نباشه.
داستان این نیس که حواست به داخلِ گوشی پرت بشه. موج‌های الکترومغناطیسِ گوشی و سیم‌کارت روی مغز اثر میذارن و یادگیری و تمرکز رو مختل می‌کنن.

تلاش کن صبح زود بیدار شی!

مثلا به مرور از ساعت پنج و شیش بیدار شی.
به دو دلیل:
اول اینکه سحر خیز باش تا کامروا باشی.
دوم اینکه تمرین کنی و روز کنکور بدنت صد در صد آماده‌ی زود بیدار شدن باشه.
داستان چیه؟ دقت کردی وقتی از خواب بیدار میشی تا یه مدتی کاملا در هپروتی؟ یه زمانی می‌خواد که مغزتم بیدار بشه و آماده ی یادگیری.


پیشنهاد شماره یک: برای از خواب بیدار شدن حتما حتما از مقاله ی فوق العاده‌ی آقای لقمان آوند در اینجا استفاده کن.
پیشنهاد شماره دو: برای چطور خوندن درس‌ها برای بالای ۷۰ درصد زدن، مقاله ی فوق العاده مفیدِ آقای سهیل مرادی در اینجا رو از دست نده.
این دوتا مقاله انقدر خوبن که دومین باره تو پست‌ها اسمشونو آوردم. باشد که بخونید و استفاده ببرید.

نکته شماره یک: این متن حاصل تجربه‌ی شخصی و ساعت‌ها کارگاه مشاوره است.
(-چرا به اسم خوت زدی؟ +چون هیچ‌کدوم اونا، همه رو با هم و انقد کامل نگفته بود:))
نکته شماره دو: Be a Konkur Senate یعنی سناتور کنکور شو.
کنکور یه کلمه ی فرانسویه. گمان نکنید که فینگیلیش نوشتم.
انگلیسیش میشه: UEE یا University Entrance Exam

دوست اسمارتینی

  • در مورد هر بخش راهکاری به ذهنت میرسه؟ با ما درمیون بذار.
  • تا حالا این نکات رو رعایت می‌کردی؟ اگه تجربه‌ای در این مورد داری با ما به اشتراک بگذار.
  • دوست کنکوری داری؟ این مطلب رو براش بفرست تا استفاده کنه.